سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کهکشان قرآن
  • S.R.A ( جمعه 87/10/13 :: ساعت 7:24 عصر)

    قرآن و جلوه هاى عزّت و آزادگى در نهضت

    امام حسین علیه السلام (قسمت سوم)

    درخشش هماره نهضت عاشورا
    دانشمندان در نگرش به راز صعود و سقوط جامعه ها، برترین و پایدارترین سرمایه جنبشها را احساس عزّت و شخصیت و استقلال اندیشه و ابتکار عنوان می کنند، و می دانیم که استبداد سیاهکار اموى، گوهر کمیاب احساس عزّت و آزادگى و شجاعت و ابتکار را در جامعه کشت و از آن مردم زنده و بالنده،[65] به تدریج گورستانى سرد و خاموش پدید آورد!
    کار ذلّتپذیرى و واپسگرایى و فقدان آزادى اندیشه و بیان مردم، به جایى رسید که به هر انحصارگر و زورمدارى ـ که خود را جانشین خدا و پیامبر عنوان می داد و منتقد و مخالف خود را مارک کفر و ارتداد و خیانت مىزد ـ تسلیم می شدند و به خواست او، اطاعت از وى و عمالش را واجب، نقد او را حرام، و همکارى و وفاى به بیعت اورا لازم پنداشته و او را «اولوا الأمر» و صاحب اختیار مال و جان و ناموس و وطن و دین مردم می خواندند!

    ادامه مطلب...


  • S.R.A ( جمعه 87/10/13 :: ساعت 6:37 عصر)

    قرآن و جلوه هاى عزّت و آزادگى در نهضت

    امام حسین علیه السلام (قسمت دوم)

    در ادامه مطالب آورده شده در قسمت اول، یازدهمین مورد از نمودهاى عزّت و و آزادگى مورد نظر قرآن در موضعگیرى و عملکرد ترجمان عزّت و آزادگى:

    11ـ نفى امان ها و امان نامه ها
    هنگامى که تصمیم گرفت تا از کنار خانه خدا به سوى عراق حرکت کند، شمارى از چهره هاى مخالف استبداد، یکى پس از دیگرى به حضورش شرفیاب شده، و از او تقاضا کردند که از رفتن منصرف شود. جالب است که همه آنان، قیام انسانى و عزّتخواهانه او را براى جامعه، حیاتى و سرنوشت ساز می نگریستند، امّا با خیرخواهى و دور اندیشى، دلیل مخالفت خود با آن نهضت روشنگر و تاریخساز را تزلزل و نا استوارى و بى وفایى مردم کوفه از یک سو، و نقدناپذیرى و خشونت بى مهار حکومت از سوى دیگر عنوان می کردند.

    ادامه مطلب...


  • S.R.A ( جمعه 87/10/13 :: ساعت 6:26 عصر)

    قرآن و جلوه هاى عزّت و آزادگى در نهضت

    امام حسین علیه السلام (قسمت اول)

    واژه «عزّت» در فرهنگ قرآن و عترت به مفهوم اوج گرفتن به مرحله توانمندى معنوى و اخلاقى و عظمت روح و توسعه شخصیت و آراستگى به مهر و مدارا و صلابت و شکست ناپذیرى روان در برابر باطل و بیداد آمده است.
    این قدرت شگرف و شکست ناپذیر، در مرحله نخست از ژرفاى جان انسانِ خودساخته سرچشمه می گیرد و پس از سربرآوردن از رویشگاه خویش، به تدریج در کران تا کران اندیشه و عقیده، زبان و قلم، دست و دیده، گفتار و کردار و برنامه ها و هدف‌ها و روش زندگى او تجلى می یابد و آن گاه به او عظمت و شکوه و معنویت و مهر و مدارا و شکست ناپذیرى می بخشد.
    کسى که به این ویژگى انسانى و معنوى آراسته شود، از سویى به راستى تجسم اخلاص وپاکى، حقگرایى و حقپذیرى، فروتنى و بردبارى، صلحجویى و مدارا در ابعاد گوناگون زندگى می شود و در همان حال خود را فراتر از برده منشى و دنباله روى، فراتر از بافتن و شنیدن چاپلوسی ها و ستایش هاى چندش آور و لقب هاى پوشالى و پرطمطراق، فراتر از فرمانبرداری هاى چاکرمنشانه و اهانت آمیز می خواهد.

    ادامه مطلب...


  • S.R.A ( چهارشنبه 87/9/27 :: ساعت 9:0 صبح)

    حدیث غدیر

    أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطنِ الرَّجِیمِ

    حرِّمَتْ عَلَیکُمُ الْمَیتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزیرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَیرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّیةُ وَ النَّطیحَةُ وَ ما أکَلَ السَّبُعُ إلاّ ما ذَکَّیتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أنْ تَسْتَقْسِمُوا بِاْلأَزْلامِ ذلِکُمْ فِسْقٌ الْیوْمَ یئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیوْمَ أکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتى وَ رَضیتُ لَکُمُ اْلإِسْلامَ دیناً فَمَنِ اضْطُرَّ فیمَخْمَصَةٍ غَیرَ مُتَجانِفٍ ِلإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ

    مردار و خون و گوشت خوک و آنچه نامى جز نام خدا به هنگام ذبحش برده باشند، و [حیوان حلال گوشت] خفه‏شده، و به ضرب [چوب و سنگ] مرده، و از بلندیافتاده، و شاخ‏خورده و آنچه درندگان از آن خورده باشند، مگر آنچه [به موقع به ذبح شرعى] حلال کنید و همچنین آنچه براى بتان ذبح شده است و نیز تعیین قسمت به کمک ازلام همه بر شما حرام شده است [و پرداختن به هر یک از] اینها نافرمانى است، امروز کافران از دین شما [و بازگشت شما از آن] نومید شده‏اند، لذا از آنان نترسید و از من بترسید، امروز دین شما را برایتان به کمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام کردم و دین اسلام را بر شما پسندیدم، اما هر کس در مخمصه‏اى ناچار شود و مایل به گناه نباشد [و از آنچه نهى شده بخورد] بداند که خداوند آمرزگار مهربان است

    سوره مبارکه مائده، آیه 3

     

    سال دهم هجرت است، و موسم حج. بیابان حجاز شاهد جمعیت انبوهى است که همه با یک شعار به سوى یک هدف گام بر مى‏دارند.
    امسال منظره حج شور و هیجان دیگرى دارد و مسلمانان با اشتیاق و شتاب، منزلهاى بین راه را پشت سر مى‏گذارند و خود را به مکه مى‏رسانند طنین پر تپش لبیک ... لبیک، از بیابان مکه به گوش مى‏رسد، قافله‏ها یکى پس از دیگرى به شهر نزدیک مى‏شوند و حاجیان با لباس احرام، یک رنگ و یک نواخت غبار آلود و اشک ریزان، خود را به حرم امن پروردگار مى‏رسانند و به گرد خانه‏اى که به دست قهرمان توحید، ابراهیم خلیل بنا شده است طواف مى‏کنند.

    ادامه مطلب...


  • S.R.A ( جمعه 87/9/22 :: ساعت 1:13 عصر)

    امامان علیهم السلام حاملان کتاب خدا

    در این مقاله به شرح جمله «وحملة کتاب اللّه» در زیارت جامعه کبیره که جامع‏ترین متن امام‏شناسی است، می‏پردازیم.
    سلام بر شما امامان که حامل کتاب خداوند هستید.

    برخی این جمله را به معنای این گرفته‏اند که شما عالمان به کتاب الهی هستید، برخی آنرا بدین معنا گرفته‏اند که شما عاملان به قرآن هستید ولی به نظر می‏رسد که مناسب است معنای این جمله را عام بگیریم یعنی هم شما حاملان علم قرآنید و هم عاملان به قرآن و اصولاً عمل بی علم امکان ندارد.

    در ابتدا به شرح واژه‏ها و سپس به شرح جمله می‏پردازیم.

    ادامه مطلب...


  • S.R.A ( پنج شنبه 87/9/7 :: ساعت 12:0 صبح)

     

    حضرت مهدى‏ عجل الله تعالى فرجه الشریف در قرآن

     

    در آیات قرآن کریم به صراحت نامى از امام زمان‏ علیه السلام  به میان نیامده است، ولى از آنجا که ائمه اطهارعلیهم السّلام  مفسران حقیقى قرآنند در تفسیر بسیارى از آیات، آنها را به مسأله مهدویّت و معارف امام زمان‏علیه السلام  تطبیق و تفسیر نموده‏اند. از جمله آیاتى که آنها را حضرت على‏علیه السلام مربوط به امام زمان‏ علیه السلام  دانسته ‏اند این دو آیه است:

    - عن امیرالمؤمنین‏ علیه السلام  قال: النُورُ القرآن، و النور اسمٌ من اسماء اللّه تعالى... قال اللّه تعالى فى سورة النور: اللّه نور السماواتِ و الارضِ مَثَلُ نورهِ کمشکاةٍ فیها مصباح المصباح فى زجاجة  الزجاجة کانها کوکب درّىٌ...1

      فالمشکاةُ رسول اللّه‏صلى الله علیه و آله  و المصباحُ الوصىُّ، و الاوصیاءُ علیهمُ السلامُ و الزجاجةُ فاطمةُ، و الشجرة المبارکة رسول اللّه‏ صلى الله علیه و آله  و الکوکب الدُّرى القائم المنتظر الذى یملأ الارضَ عدلاً.2

    امیرالمؤمنین ‏علیه السلام  فرمودند: نور همان قرآن است. و نور اسمى از اسم‏هاى خداوند تبارک و تعالى نیز هست. خداوند عزّوجلّ در سوره نور مى‏فرمایند: خدا نور آسمان‏ها و زمین است، نور او همانند مشکاتى است که درآن چراغى باشد و آن چراغ در میان شیشه‏اى که تلألؤ آن همچون ستاره‏اى است درخشان و روشن از درخت مبارک زیتون...

     آن‏گاه فرمودند: مشکات رسول خداصلى الله علیه و آله  است و مصباح وصى و اوصیاء هستند، منظور از زجاجه حضرت فاطمه زهراعلیها السّلام  است، و مراد از کوکب دُرّى حضرت قائم المنتظرعلیه السلام  است. کسى که زمین را پر از عدل و داد مى‏کند.

    - [قال] امیرالمؤمنین على‏بن ابیطالب‏علیه السلام : المستضعفون فی الارض، المذکورون فى الکتاب3

    الذین یجعلهم اللّه ائمّة، نحن اهل البیت؛ یبعث اللّه مهدیّهم فیعزّهم و یذلّ عدوّهم.4

     حضرت على علیه السلام  مى‏فرمایند: مستضعفان در زمین که در قرآن یاد شده‏اند و خداوند وعده داده است آنها را پیشوایان مردم قرار دهد، ما اهل بیت هستیم و خداوند، مهدى ما اهل بیت ‏علیهم السّلام  را  [در آخر الزمان] بر مى‏انگیزاند تا آنها را عزیز و دشمنانشان را خوار و ذلیل کند. 

     

    پی نوشت:

    1  سوره نور، آیه 35

    2   معجم احادیث المهدى‏علیه السلام ، ج    274ح 1699

    3    اشاره به آیه و نرید انّ نمنّ على الذین استضعفوا فى الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین؛ و خواستیم بر کسانى که در آن سرزمین مستضعف واقع شده بودند منت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم] گردانیم و ایشان را وارث  [زمین] کنیم. سوره قصص، آیه 5

    4 منتخب الانوار المضیئة، سید بهاء الدین على النیلى النجفى، ص 30



  • S.R.A ( پنج شنبه 87/8/23 :: ساعت 12:0 صبح)

    امروز در روی زمین، کسی که مانند پیغمبر اکرم(ص) و امامان پیشین(ع) آگاه و عالم به همة علوم قرآن باشد، غیر از امام عصر ـ صلوات الله علیه ـ وجود ندارد و بعد از این نیز تا روز قیامت کسی نخواهد بود. این خاندان، راسخان در علم‌اند. پس اگر تفسیر قرآن از غیر راه اهل‌بیت (ع) باشد، باطل و مردود است.


    بعضی از امور، در زمرة محکات (امور تردید ناپذیر) قرآن و سنت خاتم پیامبران(ص) شمرده می‌شود، در حالی‌که ممکن است غبار زمان و نسیان بر آن نشسته باشد؛ مانند فرمودة رسول خدا(ص) در حدیث گران‌سنگ ثقلین که عالمان هر دو مذهب ـ عامه و شیعه ـ آن را به طور اجماع قطعی الصدور می‌دانند. آن حضرت در حدیث ثقلین بیان فرمودند:

    إنّی تارکٌ فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی ـ أهل بیتی ـ ما إن تمسّکتم بهما لن تضلّوا و لن تزلّوا.
    من در میان شما دو چیز سنگین گران‌بها را به جا می‌گذارم؛ کتاب خدا و عترت ـ  اهل بیت ـ ام. مادامی که به آن دو چنگ بزنید، هرگز گمراه نخواهید شد و هرگز نخواهید لغزید.

    ادامه مطلب...


  • S.R.A ( جمعه 87/7/12 :: ساعت 10:56 صبح)

    رسول خدا (ص) فرمودند:

    من نخستین کسى هستم که روز قیامت با کتاب و اهل بیتم بر خداى عزیز و جباّر وارد مى‏شوم، سپس امّتم وارد مى‏شوند، آنگاه از ایشان مى‏پرسم با کتاب خدا و اهل بیتم چه کردید؟.

    (اصول کافى، جلد 4، صفحه 400)

    با توجه به همین حدیث و فرمایشات مشابه بزرگواران،  باید همه سعیمون را بکنیم که به هر دوی اینا متمسک بشیم و از هیچ کدوم جدا نشیم.

    آیت اللَّه العظمى بهجت تو کتاب "به سوى محبوب"، این جور بیان کردند که:

    ((از خدا بخواهیم که ما را از قرآن جدا نکند، همچنین از خدا بخواهیم ما را از عترت جدا نکند که عترت با قرآن است و قرآن نیز با عترت است. اگر کسى یکى از این دو تا را نداشته باشد هیچ کدام را ندارد. ما از عترت و قرآن نمى‏توانیم دورى کنیم، اگر دورى کنیم، در دامن گرگها مى‏افتیم و خدا مى‏داند آیا بعد از اینکه سرها شکست و دستها بریده شد و بلاها به سرمان آمد، از دستشان نجات مى‏یابیم یا خیر؟ ملتفت باشید شما را از این دو اصل بیرون نبرند.))



  • S.R.A ( جمعه 87/7/12 :: ساعت 10:23 صبح)

    با سلام به دوستان

    به امید قبولی طاعات در ماه مبارک رمضان و تبریک عید سعید فطر

    از این به بعد یه بخش دیگه هم به مطالب این وبلاگ اضافه میشه که فکر می کنم واسه شما بچه شیعه‏ها خیلی جالب و ان شاء الله مفید باشه به نام "قرآن و عترت".

    تو این بخش یه سری مطالب مربوط به ارتباطِ جدایی ناپذیر این دو یادگارِ پیامبر عزیزمون (ص) قرار میدم.

    دیدم نمیشه تو وبلاگ این همه بحث قرآنی باشه، ولی از ائمه حرفی نباشه. همونطوری که آیت الله بهجت تو یکی از سخنرانیاشون فرمودند که:

    ((اگر کسى بگوید: ما قرآن را مى‏خواهیم، ولى با اهل بیت کارى نداریم و حسبنا کتاب اللَّه، (سخن عمر بن خطاّب در پاسخ فرمایش رسول اکرم (ص) در هنگام رحلت از دنیا. ر. ک: بحار الانوار، جلد 22، صفحه 473، روایت 21)، در پاسخ مى‏گوئیم: آیا همان کتاب اللَّه که در آن الا المودة فى القربى وجود دارد را مى‏گوئید؟ آیا مى‏شود گفت کارى به اهل بیت نداریم؟ کتاب اللهى را که مى‏گوید: الْیوْمَ أکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتى وَ رَضیتُ لَکُمُ اْلإِسْلامَ دیناً  (سوره مائده، آیه 3)، مى‏گوئید؟ آیا این بدون اکمال، بدون ولایت اهل بیت مى‏شود؟ آن قرآن را مى‏گوئید که مى‏فرماید: إنَّما وَلِیکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ (سوره مائده،  آیه 55). بله، اگر در قرآنِ شما این آیه ها نباشد ممکن است.))

    امیدوارم بتونم مطالب در خور توجهی واستون بذارم و خوشحال میشم که از نظراتتون مطلع بشم.

    شاد و پیروز در کنار قرآن و عترت باشید. 




    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    عاشورا در نظر دیگران
    جایگاه، عظمت و شگفتیهای قرآن
    قرآن و جلوه هاى عزّت و آزادگى در نهضت امام حسین علیه السلام
    قرآن در نگاه دیگران
    آزادی در قرآن
    زن (زن در آیینه جلال و جمال-2)
    مقاله 'معیارهای همسر نیکو از نگاه قرآن(2)'
    اشعار حافظ و آیات قرآنی مرتبط
    آشنایی اولیه با وهابیت-قسمت دوم
    [عناوین آرشیوشده]