سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کهکشان قرآن
  • S.R.A ( دوشنبه 87/9/18 :: ساعت 3:0 عصر)

    سِرِّ نام‏گذارى عرفات

    عرفاب بیابان وسیعى است در چهار فرسخى مکه که حاجیان، ظهر تا غروب روز نهم ذى‏الحجه را در آنجا مى‏مانند. در نام‏گذارى این سرزمین به عرفات جهات گوناگونى ذکر شده است. مرحوم طبرسى شش جهت و فخر رازى ده جهت را بیان کرده است که به برخى از آن اشاره مى‏شود:
    1. حضرت ابراهیم علیه السلام در این روز، به آنچه قبلا براى او توصیف شده بود، معرفت و شناخت پیدا کرد.
    2. حضرت آدم علیه السلام و حوا در این مکان اجتماع پیدا کردند و یکدیگر را شناختند، پس از آن که از هم جدا بودند.
    3. به مناسبت رفعت و علو مکان، این محل بدین اسم نامیده شده است.
    4. آنجا جبرئیل مناسک حج را به ابراهیم تعلیم داد و ابراهیم علیه السلام به او گفت: (عرفت عرفت)، شناختم، شناختم.
    5. عرفه مشتق از اعتراف است. زیرا حجاج هنگام وقوف در آن به عظمت و جلال الهى، و به فقر و ذلت خود اقرار مى‏کنند و گفته شده که حضرت آدم علیه السلام و حوا در اینجا وقوف کردند و گفتند:

    قالا رَبَّنا ظَلَمْنا أنْفُسَنا وَ إنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَکُونَنَّ مِنَ الْخاسِرینَ - سوره مبارکه اعراف، آیه 23

    مجمع البیان، جلد 2، صفحه 525. تفسیر کبیر، جلد 5، صفحه 190 




    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    عاشورا در نظر دیگران
    جایگاه، عظمت و شگفتیهای قرآن
    قرآن و جلوه هاى عزّت و آزادگى در نهضت امام حسین علیه السلام
    قرآن در نگاه دیگران
    آزادی در قرآن
    زن (زن در آیینه جلال و جمال-2)
    مقاله 'معیارهای همسر نیکو از نگاه قرآن(2)'
    اشعار حافظ و آیات قرآنی مرتبط
    آشنایی اولیه با وهابیت-قسمت دوم
    [عناوین آرشیوشده]