S.R.A ( جمعه 87/10/13 :: ساعت 7:24 عصر)
قرآن و جلوه هاى عزّت و آزادگى در نهضت امام حسین علیه السلام (قسمت سوم) درخشش هماره نهضت عاشورا |
S.R.A ( جمعه 87/10/13 :: ساعت 6:37 عصر)
قرآن و جلوه هاى عزّت و آزادگى در نهضت امام حسین علیه السلام (قسمت دوم) در ادامه مطالب آورده شده در قسمت اول، یازدهمین مورد از نمودهاى عزّت و و آزادگى مورد نظر قرآن در موضعگیرى و عملکرد ترجمان عزّت و آزادگى: 11ـ نفى امان ها و امان نامه ها |
S.R.A ( جمعه 87/10/13 :: ساعت 6:26 عصر)
قرآن و جلوه هاى عزّت و آزادگى در نهضت امام حسین علیه السلام (قسمت اول) واژه «عزّت» در فرهنگ قرآن و عترت به مفهوم اوج گرفتن به مرحله توانمندى معنوى و اخلاقى و عظمت روح و توسعه شخصیت و آراستگى به مهر و مدارا و صلابت و شکست ناپذیرى روان در برابر باطل و بیداد آمده است. |
S.R.A ( چهارشنبه 87/9/27 :: ساعت 9:0 صبح)
حدیث غدیر أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطنِ الرَّجِیمِ مردار و خون و گوشت خوک و آنچه نامى جز نام خدا به هنگام ذبحش برده باشند، و [حیوان حلال گوشت] خفهشده، و به ضرب [چوب و سنگ] مرده، و از بلندیافتاده، و شاخخورده و آنچه درندگان از آن خورده باشند، مگر آنچه [به موقع به ذبح شرعى] حلال کنید و همچنین آنچه براى بتان ذبح شده است و نیز تعیین قسمت به کمک ازلام همه بر شما حرام شده است [و پرداختن به هر یک از] اینها نافرمانى است، امروز کافران از دین شما [و بازگشت شما از آن] نومید شدهاند، لذا از آنان نترسید و از من بترسید، امروز دین شما را برایتان به کمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام کردم و دین اسلام را بر شما پسندیدم، اما هر کس در مخمصهاى ناچار شود و مایل به گناه نباشد [و از آنچه نهى شده بخورد] بداند که خداوند آمرزگار مهربان است سوره مبارکه مائده، آیه 3
سال دهم هجرت است، و موسم حج. بیابان حجاز شاهد جمعیت انبوهى است که همه با یک شعار به سوى یک هدف گام بر مىدارند. |
S.R.A ( جمعه 87/9/22 :: ساعت 1:13 عصر)
امامان علیهم السلام حاملان کتاب خدا در این مقاله به شرح جمله «وحملة کتاب اللّه» در زیارت جامعه کبیره که جامعترین متن امامشناسی است، میپردازیم. برخی این جمله را به معنای این گرفتهاند که شما عالمان به کتاب الهی هستید، برخی آنرا بدین معنا گرفتهاند که شما عاملان به قرآن هستید ولی به نظر میرسد که مناسب است معنای این جمله را عام بگیریم یعنی هم شما حاملان علم قرآنید و هم عاملان به قرآن و اصولاً عمل بی علم امکان ندارد. در ابتدا به شرح واژهها و سپس به شرح جمله میپردازیم. |
S.R.A ( پنج شنبه 87/9/7 :: ساعت 12:0 صبح)
حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه الشریف در قرآن در آیات قرآن کریم به صراحت نامى از امام زمان علیه السلام به میان نیامده است، ولى از آنجا که ائمه اطهارعلیهم السّلام مفسران حقیقى قرآنند در تفسیر بسیارى از آیات، آنها را به مسأله مهدویّت و معارف امام زمانعلیه السلام تطبیق و تفسیر نمودهاند. از جمله آیاتى که آنها را حضرت علىعلیه السلام مربوط به امام زمان علیه السلام دانسته اند این دو آیه است: - عن امیرالمؤمنین علیه السلام قال: النُورُ القرآن، و النور اسمٌ من اسماء اللّه تعالى... قال اللّه تعالى فى سورة النور: اللّه نور السماواتِ و الارضِ مَثَلُ نورهِ کمشکاةٍ فیها مصباح المصباح فى زجاجة الزجاجة کانها کوکب درّىٌ...1 فالمشکاةُ رسول اللّهصلى الله علیه و آله و المصباحُ الوصىُّ، و الاوصیاءُ علیهمُ السلامُ و الزجاجةُ فاطمةُ، و الشجرة المبارکة رسول اللّه صلى الله علیه و آله و الکوکب الدُّرى القائم المنتظر الذى یملأ الارضَ عدلاً.2 امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: نور همان قرآن است. و نور اسمى از اسمهاى خداوند تبارک و تعالى نیز هست. خداوند عزّوجلّ در سوره نور مىفرمایند: خدا نور آسمانها و زمین است، نور او همانند مشکاتى است که درآن چراغى باشد و آن چراغ در میان شیشهاى که تلألؤ آن همچون ستارهاى است درخشان و روشن از درخت مبارک زیتون... آنگاه فرمودند: مشکات رسول خداصلى الله علیه و آله است و مصباح وصى و اوصیاء هستند، منظور از زجاجه حضرت فاطمه زهراعلیها السّلام است، و مراد از کوکب دُرّى حضرت قائم المنتظرعلیه السلام است. کسى که زمین را پر از عدل و داد مىکند. - [قال] امیرالمؤمنین علىبن ابیطالبعلیه السلام : المستضعفون فی الارض، المذکورون فى الکتاب3 الذین یجعلهم اللّه ائمّة، نحن اهل البیت؛ یبعث اللّه مهدیّهم فیعزّهم و یذلّ عدوّهم.4 حضرت على علیه السلام مىفرمایند: مستضعفان در زمین که در قرآن یاد شدهاند و خداوند وعده داده است آنها را پیشوایان مردم قرار دهد، ما اهل بیت هستیم و خداوند، مهدى ما اهل بیت علیهم السّلام را [در آخر الزمان] بر مىانگیزاند تا آنها را عزیز و دشمنانشان را خوار و ذلیل کند. پی نوشت: 1 سوره نور، آیه 35 2 معجم احادیث المهدىعلیه السلام ، ج 5ص 274ح 1699 3 اشاره به آیه و نرید انّ نمنّ على الذین استضعفوا فى الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین؛ و خواستیم بر کسانى که در آن سرزمین مستضعف واقع شده بودند منت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم] گردانیم و ایشان را وارث [زمین] کنیم. سوره قصص، آیه 5 |
S.R.A ( پنج شنبه 87/8/23 :: ساعت 12:0 صبح)
امروز در روی زمین، کسی که مانند پیغمبر اکرم(ص) و امامان پیشین(ع) آگاه و عالم به همة علوم قرآن باشد، غیر از امام عصر ـ صلوات الله علیه ـ وجود ندارد و بعد از این نیز تا روز قیامت کسی نخواهد بود. این خاندان، راسخان در علماند. پس اگر تفسیر قرآن از غیر راه اهلبیت (ع) باشد، باطل و مردود است.
|
S.R.A ( جمعه 87/7/12 :: ساعت 10:56 صبح)
رسول خدا (ص) فرمودند: من نخستین کسى هستم که روز قیامت با کتاب و اهل بیتم بر خداى عزیز و جباّر وارد مىشوم، سپس امّتم وارد مىشوند، آنگاه از ایشان مىپرسم با کتاب خدا و اهل بیتم چه کردید؟. (اصول کافى، جلد 4، صفحه 400) با توجه به همین حدیث و فرمایشات مشابه بزرگواران، باید همه سعیمون را بکنیم که به هر دوی اینا متمسک بشیم و از هیچ کدوم جدا نشیم. آیت اللَّه العظمى بهجت تو کتاب "به سوى محبوب"، این جور بیان کردند که: ((از خدا بخواهیم که ما را از قرآن جدا نکند، همچنین از خدا بخواهیم ما را از عترت جدا نکند که عترت با قرآن است و قرآن نیز با عترت است. اگر کسى یکى از این دو تا را نداشته باشد هیچ کدام را ندارد. ما از عترت و قرآن نمىتوانیم دورى کنیم، اگر دورى کنیم، در دامن گرگها مىافتیم و خدا مىداند آیا بعد از اینکه سرها شکست و دستها بریده شد و بلاها به سرمان آمد، از دستشان نجات مىیابیم یا خیر؟ ملتفت باشید شما را از این دو اصل بیرون نبرند.)) |
S.R.A ( جمعه 87/7/12 :: ساعت 10:23 صبح)
با سلام به دوستان به امید قبولی طاعات در ماه مبارک رمضان و تبریک عید سعید فطر از این به بعد یه بخش دیگه هم به مطالب این وبلاگ اضافه میشه که فکر می کنم واسه شما بچه شیعهها خیلی جالب و ان شاء الله مفید باشه به نام "قرآن و عترت". تو این بخش یه سری مطالب مربوط به ارتباطِ جدایی ناپذیر این دو یادگارِ پیامبر عزیزمون (ص) قرار میدم. دیدم نمیشه تو وبلاگ این همه بحث قرآنی باشه، ولی از ائمه حرفی نباشه. همونطوری که آیت الله بهجت تو یکی از سخنرانیاشون فرمودند که: ((اگر کسى بگوید: ما قرآن را مىخواهیم، ولى با اهل بیت کارى نداریم و حسبنا کتاب اللَّه، (سخن عمر بن خطاّب در پاسخ فرمایش رسول اکرم (ص) در هنگام رحلت از دنیا. ر. ک: بحار الانوار، جلد 22، صفحه 473، روایت 21)، در پاسخ مىگوئیم: آیا همان کتاب اللَّه که در آن الا المودة فى القربى وجود دارد را مىگوئید؟ آیا مىشود گفت کارى به اهل بیت نداریم؟ کتاب اللهى را که مىگوید: الْیوْمَ أکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتى وَ رَضیتُ لَکُمُ اْلإِسْلامَ دیناً (سوره مائده، آیه 3)، مىگوئید؟ آیا این بدون اکمال، بدون ولایت اهل بیت مىشود؟ آن قرآن را مىگوئید که مىفرماید: إنَّما وَلِیکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ (سوره مائده، آیه 55). بله، اگر در قرآنِ شما این آیه ها نباشد ممکن است.)) امیدوارم بتونم مطالب در خور توجهی واستون بذارم و خوشحال میشم که از نظراتتون مطلع بشم. شاد و پیروز در کنار قرآن و عترت باشید. |
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
|
||