S.R.A ( جمعه 87/10/20 :: ساعت 11:26 صبح)
عاشورا در نظر دیگران تأثیرى که حادثه کربلا و قیام حسین بن على«ع» بر اندیشه مردم جهان، حتى غیر مسلمانان داشته، بسیار است. عظمت قیام و اوج فداکارى و ویژگیهاى دیگر امام و یارانش سبب شده که اظهار نظرهاى بسیارى درباره این نهضت و حماسه آفرینان عاشورا داشته باشند. نقل سخنان همه آن کسان کتاب قطورى مىشود. بویژه که برخى از نویسندگان غیر مسلمان مستقلا کتاب درباره این حادثه نوشتهاند. در اینجا تنها تعدادى اندک از این نظرها (از مسلمانان و غیر مسلمانان) آورده مىشود: (1) مهاتما گاندى(رهبر استقلال هند) : من زندگى امام حسین،آن شهید بزرگ اسلام را بدقت خواندهام و توجه کافى به صفحات کربلا نمودهام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد،بایستى از سرمشق امام حسین پیروى کند. محمد على جناح(قاعد اعظم پاکستان): هیچ نمونهاى از شجاعت،بهتر از آنکه امام حسین از لحاظ فداکارى و تهور نشان داد در عالم پیدا نمىشود.به عقیده من تمام مسلمین باید از سرمشق این شهیدى که خود را در سرزمین عراق قربان کرد پیروى نمایند. چارلز دیکنز(نویسنده معروف انگلیسى): اگر منظور امام حسین جنگ در راه خواستههاى دنیایى بود،من نمىفهمم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟پس عقل چنین حکم مىنماید که او فقط بخاطر اسلام،فداکارى خویش راانجام داد. توماس کارلایل(فیلسوف و مورخ انگلیسى): بهترین درسى که از تراژدى کربلا مىگیریم،اینست که حسین و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند.آنها با عمل خود روشن کردند که تفوق عددى در جایى که حق با باطل روبرو مىشود اهمیتندارد و پیروزى حسین با وجود اقلیتى که داشت،باعث شگفتى من است. ادوارد براون(مستشرق معروف انگلیسى): آیا قلبى پیدا مىشود که وقتى درباره کربلا سخن مىشنود،آغشته با حزن و الم نگردد؟حتى غیر مسلمانان نیز نمىتوانند پاکى روحى را که در این جنگ اسلامى در تحت لواى آن انجام گرفت انکار کنند. فردریک جمس: درس امام حسین و هر قهرمان شهید دیگرى این است که در دنیا اصول ابدى عدالت و ترحم و محبت وجود دارد که تغییر ناپذیرند و همچنین مىرساند که هر گاه کسى براى این صفات مقاومت کند و بشر در راه آن پافشارى نماید،آن اصول همیشه در دنیا باقى و پایدار خواهد ماند. ل.م.بوید: در طى قرون،افراد بشر همیشه جرأت و پردلى و عظمت روح،بزرگى قلب و شهامت روانى را دوست داشتهاند و در همینهاست که آزادى و عدالت هرگز به نیروى ظلم و فساد تسلیم نمىشود .این بود شهامت و این بود عظمت امام حسین.و من مسرورم که با کسانى که این فداکارى عظیم را از جان و دل ثنا مىگویند شرکت کردهام،هر چند که 1300 سال از تاریخ آن گذشته است . واشنگتن ایروینگ(مورخ مشهور آمریکایى): براى امام حسین«ع»ممکن بود که زندگى خود را با تسلیم شدن اراده یزید نجات بخشد،لیکن مسؤولیت پیشوا و نهضت بخش اسلام اجازه نمىداد که او یزید را بعنوان خلافت بشناسد.او بزودى خود را براى قبول هر ناراحتى و فشارى به منظور رها ساختن اسلام از چنگال بنى امیه آماده ساخت.در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشک و در روى ریگهاى تفتیده عربستان،.(2)روح حسین فنا ناپذیر است.اى پهلوان و اى نمونه شجاعت و اى شهسوار من،اى حسین! توماس ماساریک: گر چه کشیشان ما هم از ذکر مصائب حضرت مسیح مردم را متأثر مىسازند،ولى آن شور و هیجانى که در پیروان حسین«ع»یافت مىشود در پیروان مسیح یافت نخواهد شد و گویا سبب این باشد که مصائب مسیح در برابر مصائب حسین«ع»مانند پر کاهى است در مقابل یک کوه عظیم پیکر. موریس دوکبرى: در مجالس عزادارى حسین گفته مىشود که حسین،براى حفظ شرف و ناموس مردم و بزرگى مقام و مرتبه اسلام،از جان و مال و فرزند گذشت و زیر بار استعمار و ماجراجویى یزید نرفت.پس بیایید ما هم شیوه او را سرمشق قرار داده از زیردستى استعمارگران خلاصى یابیم و مرگ با عزت را بر زندگى با ذلت ترجیح دهیم. ماربین آلمانى(خاور شناس): حسین«ع»با قربانى کردن عزیزترین افراد خود و با اثبات مظلومیت و حقانیت خود،به دنیا درس فداکارى و جانبازى آموخت و نام اسلام و اسلامیان را در تاریخ ثبت و در عالم بلند آوازه ساخت.این سرباز رشید عالم اسلام به مردم دنیا نشان داد که ظلم و بیداد و ستمگرى پایدار نیست و بناى ستم هر چه ظاهرا عظیم و استوار باشد،در برابر حق و حقیقت چون پر کاهى بر باد خواهد رفت. بنت الشاطى: زینب،خواهر حسین بن على«ع»لذت پیروزى را در کام ابن زیاد و بنى امیه خراب کرد و در جام پیروزى آنان قطرات زهر ریخت،در همه حوادث سیاسى پس از عاشورا،همچون قیام مختار و عبد الله بن زبیر و سقوط دولت امویان و برپایى حکومت عباسیان و ریشه دواندن مذهب تشیع،زینب قهرمان کربلا نقش برانگیزنده داشت. لیاقت على خان(نخستین نخست وزیر پاکستان): این روز محرم،براى مسلمانان سراسر جهان معنى بزرگى دارد.در این روز،یکى از حزن آورترین و تراژدیکترین وقایع اسلام اتفاق افتاد،شهادت حضرت امام حسین«ع»در عین حزن،نشانه فتح نهایى روح واقعى اسلامى بود،زیرا تسلیم کامل به اراده الهى به شمار مىرفت.این درس به ما مىآموزد که مشکلات و خطرها هر چه باشد،نبایستى ما پروا کنیم و از راه حق و عدالت منحرف شویم. جرج جرداق(دانشمند و ادیب مسیحى): وقتى یزید،مردم را تشویق به قتل حسین و مأمور به خونریزى مىکرد،آنها مىگفتند:«چه مبلغ مىدهى؟»اما انصار حسین به او گفتند:ما با تو هستیم.اگر هفتاد بار کشته شویم،باز مىخواهیم در رکابت جنگ کنیم و کشته شویم. عباس محمود عقاد(نویسنده و ادیب مصرى): جنبش حسین،یکى از بى نظیرترین جنبشهاى تاریخى است که تاکنون در زمینه دعوتهاى دینى یا نهضتهاى سیاسى پدیدار گشته است...دولت اموى پس از این جنبش،به قدر عمر یک انسان طبیعى دوام نکرد و از شهادت حسین تا انقراض آنان بیش از شصت و اندى سال نگذشت. احمد محمود صبحى: اگر چه حسین بن على«ع»در میدان نظامى یا سیاسى شکست خورد،اما تاریخ،هرگز شکستى را سراغ ندارد که مثل خون حسین«ع»به نفع شکست خوردگان تمام شده باشد.خون حسین،انقلاب پسر زبیر و خروج مختار و نهضتهاى دیگر را در پى داشت،تا آنجا که حکومت اموى ساقط شد و نداى خونخواهى حسین،فریادى شد که آن تختها و حکومتها را به لرزه درآورد. آنطون بارا(مسیحى): اگر حسین از آن ما بود،در هر سرزمینى براى او بیرقى بر مىافراشتیم و در هر روستایى براى او منبرى بر پا مىنمودیم و مردم را با نام حسین به مسیحیت فرا مىخواندیم. گیبون(مورخ انگلیسى): با آنکه مدتى از واقعه کربلا گذشته و ما هم با صاحب واقعه هم وطن نیستیم،مع ذلک مشقات و مشکلاتى که حضرت حسین«ع»تحمل نموده،احساسات سنگین دلترین خواننده را بر مىانگیزد،چندانکه یک نوع عطوفت و مهربانى نسبت به آن حضرت در خود مىیابد. نیکلسون(خاورشناس معروف): بنى امیه،سرکش و مستبد بودند،قوانین اسلامى را نادیده انگاشتند و مسلمین را خوار نمودند...و چون تاریخ را بررسى کنیم،گوید: دین بر ضد فرمانفرمایى تشریفاتى قیام کرد و حکومت دینى در مقابل امپراتورى ایستادگى نمود.بنابر این،تاریخ از روى انصاف حکم مىکند که خون حسین«ع»به گردن بنى امیه است. سر پرسى سایکس(خاور شناس انگلیسى): حقیقتا آن شجاعت و دلاورى که این عده قلیل از خود بروز دادند،به درجهاى بوده است که در تمام این قرون متمادى هر کسى که آن را شنید،بى اختیار زبان به تحسین و آفرین گشود.این یک مشت مردم دلیر غیرتمند،مانند مدافعان ترموپیل،نامى بلند غیر قابل زوال براى خود تا ابد باقى گذاشتند. تاملاس توندون(هندو،رئیس سابق کنگره ملى هندوستان): این فداکاریهاى عالى از قبیل شهادت امام حسین«ع»،سطح فکر بشریت را ارتقا بخشیده است و خاطره آن شایسته است همیشه باقى بماند و یادآورى شود. محمد زغلول پاشا(در مصر،در تکیه ایرانیان) :حسین«ع»در این کار،به واجب دینى و سیاسى خود قیام کرده و اینگونه مجالس عزادارى،روح شهامت را در مردم پرورش مىدهد و مایه قوت اراده آنها در راه حق و حقیقت مىگردد. عبد الرحمان شرقاوى(نویسنده مصرى): حسین«ع»،شهید راه دین و آزادگى است.نه تنها شیعه باید به نام حسین ببالد،بلکه تمام آزاد مردان دنیا باید به این نام شریف افتخار کنند . طه حسین(دانشمند و ادیب مصرى): حسین«ع»براى به دست آوردن فرصت و از سرگرفتن جهاد و دنبال کردن از جایى که پدرش رها کرده بود،در آتش شوق مىسوخت.او زبان را درباره معاویه و عمالش آزاد کرد،تا به حدى که معاویه تهدیدش نمود.اما حسین،حزب خود را وادار کرد که در طرفدارى حق سختگیر باشند. عبد الحمید جودة السحار(نویسنده مصرى): حسین«ع»نمىتوانست با یزید بیعت کند و به حکومت او تن بدهد،زیرا در آن صورت،بر فسق و فجور،صحه مىگذاشت و ارکان ظلم و طغیان را محکم مىکرد و بر فرمانروایى باطل تمکین مىنمود.امام حسین به این کارها راضى نمىشد،گر چه اهل و عیالش به اسارت افتند و خود و یارانش کشته شوند. علامه طنطاوى(دانشمند و فیلسوف مصرى): (داستان حسینى)عشق آزادگان را به فداکارى در راه خدا بر مىانگیزد و استقبال مرگ را بهترین آرزوها به شمار مىآورد،چندانکه براى شتاب به قربانگاه،بر یکدیگر پیشى جویند. العبیدى(مفتى موصل): فاجعه کربلا در تاریخ بشر نادرهاى است،همچنان که مسببین آن نیز نادرهاند...حسین بن على«ع»سنت دفاع از حق مظلوم و مصالح عموم را بنا بر فرمان خداوند در قرآن به زبان پیمبر اکرم وظیفه خویش دید و از اقدام به آن تسامحى نورزید.هستى خود را در آن قربانگاه بزرگ فدا کرد و بدین سبب نزد پروردگار،«سرور شهیدان»محسوب شد و در تاریخ ایام،«پیشواى اصلاح طلبان» به شمار رفت.آرى،به آنچه خواسته بود و بلکه برتر از آن،کامیاب گردید. پىنوشتها: 2ـ البته امام حسین«ع»در صحراى کربلا شهید شد،نه ریگزارهاى عربستان! 3ـ رهبر آزادگان،ص .67 4ـ حیاة الامام الحسین،ج 2،ص 246 و .288 5ـ مفاتیح الجنان،زیارتهاى مختلف امام حسین«ع» 6ـ در این زمینه ر.ک:«عنصر امر به معروف در نهضت امام حسین»از شهید مطهرى.D} 7ـ بحار الأنوار،ج 44،ص 328،مقتل خوارزمى،ج 1،ص .186 8ـ صحیفه نور،ج 17،ص .60 9ـ همان،ج 16،ص .219 10ـ همان،ج 18،ص .12 11ـ همان،ج 15،ص .204 12ـ چکیده مقالات کنگره امام خمینى و فرهنگ عاشورا،ص .104 13ـ در این زمینه ر.ک:«فرهنگ جبهه»مهدى فهیمى. فرهنگ عاشورا صفحه 279 جواد محدثى
|
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
|
||